Ventilbyten

Utgångsläge

När jag köpte bilen gick den inte riktigt rent utan baktände och kändes allmänt orkelös. Tack vara hjälp från en vänlig själ kunde tändning och förgasare justeras och bilen gick bättre. Men (det finns alltid ett Men) nu när bilen gick renare kunde man istället identifiera ett svagt knackande ljud från motorn som jag inte lyckats höra över alla förgasarsmällar och liknande.


 

DIAGNOS

Bilen lämnades in till en verkstad med erfarenhet av gamla Porschar för att få en diagnos. Först gick man återigen över tändsystemet och bytte stift och fördelarlock. Då detta inte hjälpte tog man ett kompressionstest på cylindrarna som tyvärr visade att två cylindrar saknade kompression.

 

UR MED MOTORN

För att kunna gå vidare i felsökningen var motorn tvungen att skiljas från bilen. Ur med motorn och leta fel. Allt detta gjordes på verkstaden då jag inte ville ta mig vatten över huvudet. Det visade sig att två ventiler var rejält krökta och där hade vi förklaringen. Det var bara att beställa nya delar och vänta.

 

FEL DELAR - FEL MOTOR

När reservdelarna kom visade det sig att de inte passade - inte ens nära. En sökning på motornummret visade att det inte var den 2.4 liters motor som skulle ha suttit där. Istället satt där en 2.7 liters motor. Hade jag eftersträvat original hade detta naturligtvis varit katastrofalt, men just nu känns det som det kvittar så länge motorn fungerar som den ska.

 

RÄTT DELAR - NY MOTOR

När rätt ventiler väl kom och motorn åter placerades i bilen var det en grym skillnad. Äntligen fick jag uppleva hur det ska vara att köra Porsche. Tyvärr verkar tomgången leva sitt eget livc och varierar nu mellan 0 och 3000 varv, men det får bli en senare historia - vem kör på tomgång?