Grundlig invändig renovering

Utgångsläge

När bilen köptes var inredningen rent ut sagt bedrövlig. Efter att jag satt i de omklädda skinnstolarna syntes bristerna på den övriga inredningen ännu tydligare så det var bara att bita i det sura äpplet och börja från början.


 

UT MED ALLT!

Projektet startade lämpligtvis med att allt plockades ut ur bilen. Och då menar jag verkligen allt. Grymt spännande och se om man får ihop bilen efter detta.

 

SLIPNING

All färg slipades bort invändigt. Till detta använde jag stålborste monterat på en vinkelslip. Skitits, högljutt, trångt och extremt tråkigt, men det gav resultat. Jag hittade lyckligtvis ingen rost, inte ens på det så utsatta baksätet som brukar dö rostdöden på gamla targor. Däremot hittade jag en hel del svetsningar från tidigare ägare som kanske lämnar en del övrigt att önska.

 

ROSTSKYDDSMÅLNING

När bilen var plåtren invändigt var det dags för rostskyddsmålning. Ett relativt enkelt jobb som faktiskt såg riktigt prydligt ut.

 

MÅLNING

Efter rostskyddet la jag på ett lager med blank, svart färg. Detta av två anledningar:

 

Först och främst ger den blanka ytan eventuellt vatten en bättre skjuts mot golvets dräneringshål. Den andra anledningen är att om jag misslyckas med mattläggningen så lyser inte det svarta lika mycket som orange rostskyddsfärg i alla fall.

 

LITE NYA PRYLAR

I samband med att det skulle bli nytt och fräscht i bilen passade jag på att byta lite grejer:

 

- Nya pedalgummin broms och koppling från Ferdinand för 49:- / st

- Ny gaspedal från Ferdinand för 795:- plus frakt

- Ny handbromsdamask för 175:- från Ferdinand

- Ny mattsats från AbbBiz via EBay kostade mig $259 plus frakt och moms

- Nya täcklister över gummilisten vid dörrarna för 275:-/st från Ferdinand

- Begagnade träskivor under pedalställ och för passagerarsida

 

Jag köpte också ett par begagnade solskydd via Blocket, men dessa var av fel modell.

 

 

MATTLÄGGNING

Äntligen dags för återuppbyggnad. Passformen på mattorna såg riktigt bra ut, men någon installationsanvisning fanns inte med. Det gällde alltså att ta sig en funderare så att grejerna kom i rätt ordning.

 

Den första biten som limmades på plats med hjälp av spraylim var den på "knölen" mellan stolarna i baksätet.

 

Nästa bit i ordningen var den som sitter över luckan till växelföraren. Det gällde bara att vara noggrann när man skar till den så gick det utan problem att limma den.

 

Bit nummer tre var den som sitter runt växelspak och handbroms. Då den var ganska styv så använde jag ett par trälister och tvingar för att hålla den på plats.

 

Nu började det bli bökigare. De två långa bitarna som går från baksätet ända fram till framför dörren var inget jag klarade ensam. Det var mycket dra och massera innan de satt på plats (Tack Marielle!).

 

Sedan var det dags för mattan som sitter bakom baksätets ryggstöd. Inga större problem att få den på plats.

 

När denna var på plats limmade jag fast de två bitarna som sitter på de fällbara ryggstöden innan baksäte och hatthylla monterades.

 

Nu var det dags för de riktigt tuffa bitarna. Kartfickorna längst fram som skall vikas runt stolpen är extremt svåra att få till. Jag måste erkänna att de inte blev 100%, men ändå helt ok.

 

De övriga mattorna limmas inte utan läggs bara på plats och äntligen kunde jag börja montera ihop bilen.

 

SUMMERING

Mattorna tillsammans med de övriga detaljerna som byttes ut gjorde en extrem skillnad. För att vara första gången som jag ger mig på ett liknande jobb måste jag erkänna att jag är riktigt nöjd med resultatet. Det var en hel del timmar med vinkelkap och limburk, men det var väl värt mödan.