SNYGGA UPP I BAGAGEUTRYMME

Utgångsläge

Bilens bagageutrymme är sällan det utrymme i bilen som får mest vård och omsorg. Så har även fallet varit med den här bilen...

Eftersom bilen saknar bagegerumsmatta så ser det rätt hopplöst ut med tanke på alla slangar, sladdar, grunkor och manicker som finns i ett enda virrvarr. Till detta kommer faktumet att allt är skitigt, oljigt och allmänt geggigt.


 

ALLMÄN STÄDNING

Steg 1 bilr att med hjälp av avfettning, lackrengöring och vax försöka få bort så mycket som möjligt av smuts, olja och skräp som finns i bagageutrymmet.

 

Efter denna rengöring ser det åtminstone bättre ut än tidigare, men mycket arbete återstår

 

SPOLARVÄTSKEBEHÅLLARE OCH PUMP

Nästa steg blev att demontera behållare för spolarvätska och pumpen för det samma. Att demontera pumpen var inget problem eftersom den låg löst och skramlade bredvid. Efter några timmar vid arbetsbänken var de åtminstone hela och rena och de monterades tillbaks i bilen (den här gången med pumpen fäst mot tanken som det är tänkt).

 

BATTERIBOXEN

För att komma åt att rengöra batteriboxen på förarsidan så demonterades batteriet och här var det dags för nästa överraskning... Batteriet sitter fast med en bit av ett gammalt säkerhetsbälte. Det ser inte så bra ut, men det fungerar. När batteriet väl är ute hittar jag en väldigt begagnad tvättsvamp och ett stycke prima, svensk björkved. Dessa har används för att batteriet ska stå halvvägs ut utanför batteriboxen. När jag ska återmontera batteriet hittar jag anledningen... Batteriet är så högt att om man ska ha det längst in i boxen så kommer pluspolen att kortsluta mot karossen.
Efter rengöring så återplaceras allt (inklusive tvättsvamp, säkerhetsbälte och björkved) i väntan på att ett nytt, mindre batteri införskaffas.

 

NYA GASDÄMPARE

Ovanstående arbeten har skett med hjälp av en grävspade som fått fungera som stöd för huven. Av de två gasdämpare som ska göra detta så saknades den ena och den andra var lika effektiv som en begagnad cykelpump. Ner till Mekonomen och införskaffade två nya dämpare á 289 kronor och sedan hem.
Monterade den på passagerarsidan först. Efter cirka fem minuter sitter den på plats. Den andra var värre..... mycket värre. Min gissning är att det första som monterades på löpande bandet i Stuttgart 1972 var en gasdämpare. När detta var gjort monterade man helt enkelt resten av bilen runt, över och under denna dämpare. Det är ett rent h-lv-te att komma åt bland bränslerör, elledningar, ventilationsgrunkor m.m. Efter en timme så lyckades mina genomfrusna fingrar till slut få allt på plats.
Grävspaden är nu återplacerad bland de andra trädgårdsredskapen...

 

FORTSÄTTNINGEN

Fortfarande så finns det mycket att göra innan jag kan känna mig stolt när jag öppnar luckan. En del kommer att åtgärdas annat inte:

- Fästen till tank rostiga

- Både tank och bagageutrymme skulle må bra av en omlackering

- Belysning saknas

- Locket till "smugglarboxen" buckligt och fult

- Hittade en hel del lösa kablar av olika färger och längder